Blog

Wat te doen tegen thuiswerkstress?  

Het is alweer even geleden dat we ons kantoor inruilden voor ons huis. En dat is best wennen, want plotseling breng je 24/7 door met je partner, kinderen en/of huisgenoten. Dit experiment van thuiswerken kán dan ook stress met zich meebrengen. Hoe houd jij je hoofd koel? Hearst Create geeft vijf tips! 

 Hoewel deze thuiswerksituatie voor veel mensen even omschakelen is – zo zijn ouders ook ineens docenten  blijken juist de alleenwonende millennials de meeste stress te ervaren. Volgens het Financieele Dagblad beleeft bijna zeventig procent van de werkenden tussen de 18 – 34 jaar stress en ontevredenheid tijdens het thuiswerken. Een deel van deze groep geeft óók aan concentratieproblemen te hebben. Herkenbaar? Deze tips bieden je hopelijk steun.  

1. Weg met de schuldgevoelens

Naast je eigen werk geef je onder meer de kinderen les, doe je boodschappen én houd je het huishouden bij. Best een volle dagbesteding. Logisch dat je misschien niet het gewenste aantal uur aan je werk kunt besteden. Maar: voel je hier vooral niet schuldig over! Schuldgevoelens zijn een belangrijke oorzaak van stress. En dat is nou precies wat je niet wilt nu. Iedereen zit in hetzelfde schuitje. Praat over jouw situatie met je leidinggevende en bespreek wat mogelijk is.  

2. Stel grenzen

Stel zelf duidelijke grenzen tussen werk– en privétijd. Komt het volgende je bekend voor? Wanneer er ’s avonds nog een mail binnenkomt, wil je deze tóch even lezen. Zo werk je al snel langer dan nodig. En dit vervaagt de scheiding tussen werk en privé. Duidelijk onderscheid is belangrijk: zodoende heb je genoeg tijd voor ontspanning.  

3. Neem genoeg pauzes

Gun jezelf genoeg pauzes tijdens je werkdag. Op kantoor zijn er ook momenten dat je af en toe even met die ene collega bijkletstHearst Create Director Lieneke van den Heuvel last dagelijks even een beweegpauze in. Iedere dag start ik o12.00 uur een online workout van een halfuur. De perfecte manier om mijn hoofd leeg te maken. Zo doe ik weer nieuwe energie op.” Beweging is een bewezen stressverlichter. Het maakt het hormoon endorfine aan, wat er weer voor zorgt dat de aanmaak van cortisol (stresshormoon) gedempt wordt. Direct minder stress dus!

4. Organiseer een digitale borrel

Mensen zijn sociale wezens. Zo nu en dan sociaal contact is dus belangrijk om ons goed te voelen. Met als positief gevolg een afname van stressreacties in het lichaam. Momenteel zien wij onze sociale contacten minder dan normaal. Wees creatief en organiseer bijvoorbeeld een digitale borrel óf pubquiz met collega’s. Zo spreek je elkaar even over koetjes en kalfjes, waardoor jij je blijer voelt.

5. Trakteer jezelf op een uitgebreide lunch 

Nu we thuiswerken hebben we volledige toegang tot onze eigen keuken en koelkast. Neem daarom tijd voor een uitgebreide lunch. Dit verhoogt de productiviteit. De favoriete lunchgerechten van onze designer Anna? “Dat is een pasta met een saus van room, doperwten en pancetta of een salade van gestoomde aardappelen, tonijn, haricoverts met een dressing van olijfolie, zout en één geplet knoflookteentje. Een andere favoriet komt uit het 19-eeuwse kookbijbel van de Italiaanse PellegrinoArtusi: een omelet met bloemkoolroosjes (gebakken in boter), peper en optioneel geraspte kaas. Simpel, maar zó lekker.”  

In onze vorige blog deelden wij onze inspirerende tips om het thuiswerken ten goede te doen. Lees de blog hier!