Blog

Solliciteren bij een contentmarketingbureau? 5 tips! 

Op zoek naar een nieuwe baan? Een goede voorbereiding is vaak het halve werk. Onze (nieuwe) collega Lisa deelt 5 tips voor een succesvolle sollicitatie in de creatieve sector.  

1. Originele motivatiebrief

Een sollicitatie begint bij een sterke brief. Schrijf een originele motivatiebrief waarjouw schrijftalent direct uitspringt. Bij een creatieve functie binnen een contentmarketingbureau wordt een vlotte pen namelijk erg gewaardeerd. Zorg dat het intro sterk is, want dat triggert om verder te lezen. Gebruik bijvoorbeeld een citaat of verwerk een korte anekdote in jouw brief. Zo laat je gelijk iets over je persoonlijkheid los. Vaak wordt er namelijk niet alleen gekeken naar jouw ervaring en kennis, maar ook of je qua persoonlijkheid in het team past.

Daarnaast werkt het vaak goed om iets van de huisstijl van het bedrijf waar je solliciteert terug te laten komen in jouw brief. Denk bijvoorbeeld aan kleurgebruik. Een andere optie is om jezelf te introduceren in een korte video. Wie ben je? Wat voor ervaring heb je binnen het vakgebied? Laat het zien in een video! 

2. Creatief cv

In een creatieve branche werken natuurlijk veel creatievelingen. Zorg daarom dat je cv opvalt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een creatief cv te maken in Adobe InDesign of Illustrator. Met een eigen ontwerp kun je direct jouw eigen stijl en vindingrijkheid goed laten zien. Ben je geen graphic designer? Geen zorgen! Je kunt jouw cv al uniek maken door: 

– een tijdlijn te schetsen met jouw werkervaring;
– iconen te gebruiken om zaken aan te duiden (zoals een telefoonicoon voor jouw telefoonnummer);
– jouw kennis in een grafiek weer te geven;
– één bepaalde kleurtint te gebruiken 

Mocht je geen eigen design willen maken, dan kun je óók een sjabloon vinden en eigen maken op internet. Dit kan bijvoorbeeld gratis bij Canva, maar in programma’s als Word en InDesign kun je ook templates voor een creatief cv vinden.  

3. Maak een digitaal portfolio

Heb je al eens eerder mediaproducten, zoals video’s, teksten, foto’s, huisstijlen of designs, gemaakt? Laat zeker je eigen werk zien. Zelf had ik een portfolio-website aangemaakt waarop ik mijn eigen werk, bestaande uit video’s, artikels en foto’s, had verzameld. Dit kan bijvoorbeeld heel makkelijk (en gratis!) via wix.com of jimdo.com. Neem een tablet of laptop mee waarop jouw portfolio-website openstaat. Mocht het gesprek overgaan in concrete opdrachten waaraan je hebt gewerkt, kun je dit direct laten zien. Het ondersteunt jouw verhaal én toont proactiviteit. 

4. Denk na over een openingszin

Doe alvast wat online research naar degene met wie het gesprek zal plaatsvinden. LinkedIn is daarvoor een goede tool. Misschien hebben jullie wel een gemeenschappelijke kennis of interesse. Zoek iets om het gesprek spontaan van start te laten gaan. Daarmee breek je niet alleen het ijs, wat ook voor jezelf fijn is, maar laat je eveneens een positieve, relaxte indruk achter. 

5. Bedenk een case

Wat zou jíj het bedrijf kunnen bieden? Bedenk van tevoren een originele invulling voor een klant of case waar het bedrijf op dat moment werkzaamheden voor uitvoert. Je laat zien dat je research hebt gedaan naar het bedrijf waar je solliciteert én wat jouw creatieve inbreng daarbij is. 

Vind jij het überhaupt lastig om de juiste baan, goed passend bij jou, te vinden? Doe dan de persoonlijkheidstest van Jobpersonality. Deze test matcht jouw persoonlijkheid met de juiste baan!  

Ook interessant: