Blog

De 5 beste keyword tools voor SEO-proof teksten

Het belang van SEO is groot: door webteksten SEO-proof te schrijven, komt jouw website hoger in de zoekresultaten. Zo belanden er weer meer gebruikers op jouw website. Het is dus belangrijk om de juiste keywords, ook wel zoektermen, in je webteksten te verwerken. Maar hoe weet je welke keywords het meest geschikt zijn? Hearst Create helpt je. Dít zijn een aantal handige (en sommige zelfs gratis!) keyword tools. 

Wat zijn keywords? 

Een keyword is een woord dat mensen gebruiken wanneer ze iets opzoeken in een zoekmachine, zoals Google. Op basis van de ingevoerde keywords bepaalt Google welke websites hier het beste op aansluiten. Als jouw website dus veel gezochte keywords bevat, komt jouw website hoger in de zoekresultaten. Met behulp keyword tools kun je inzien op welke woorden mensen vaak zoeken én wat het concurrentieniveau van dat zoekwoord is. Met dit inzicht op zak kun je jouw website hierop aanpassen.   

Semrush

Semrush is een overzichtelijke SEO-tool die bovendien erg gebruiksvriendelijk is. Niet voor niets heeft deze keyword tool al meer dan 3 miljoen gebruikers wereldwijd. De tool meet onder andere het volume, de concurrentie, trends en ad copies (advertenties met het keyword die op dat moment te zien zijn) van het ingevoerde keyword. Bij Semrush kun je zowel een gratis als betaald account aanmaken.  

KeywordsEverywhere 

Keywords Everywhere is een veelgebruikte keywordtool binnen Hearst en Hearst Create. Je kunt een extensie installeren voor Google Chrome of Firefox. Hierdoor verkrijg je inzicht in zoekvolume, kosten per klik, gerelateerde zoekresultaten en concurrentie op meer dan 15 websites, zoals Google, YouTube en Amazon.  

KWFinder

Deze keyword tool geeft – naast het zoekvolume en een groot aantal alternatieven voor andere keywords – óók de trends weer. Zo kun je dus precies zien wanneer een zoekwoord piekt of daalt. Dit is handig als je bijvoorbeeld een seizoensgebonden product aanbiedt. De functie ‘Autocomplete’ in KWFinder is ook erg nuttig. Deze verandert jouw zoekwoord namelijk in een longtailkeywordDit is een zoekterm van drie of meer woorden en heeft als voordeel dat je minder concurreert. Zo vergroot je jouw relevantie. 

Zoekwoordplanner van GoogleAds

De zoekwoordplanner van Google Ads is erg handig te gebruiken. Na het invoeren van een keywordworden onder meer het gemiddelde maandelijkse zoekresultaat, concurrentieniveau en andere keyword suggesties weergegeven. In een handig lijstje zie je bij welk specifiek keyword het gemiddelde zoekresultaat hoog is, maar de concurrentie laag is. Het perfecte keyword dus! 

Keywordtool.io

Keywordtool.io is een handige tool om de context van bepaalde zoekwoorden beter te begrijpen. Op basis van het keyword dat jij invoert, geeft deze tool een lijst met specifiekere, langere keywords. Hierdoor zal je de reden waarom mensen op bepaalde keywords zoeken beter begrijpen. En bovendien kun jij jouw keywords verder aanscherpen om hoger in Google te komen. Bij langere keywords vermindert namelijk vaak het concurrentieniveau. Zodoende heb jij meer kans om op te vallen. 

Is de content op jouw website toe aan een grondige SEO-analyse of audit? Wij helpen je graag verder! Neem contact met ons op via het contactformulier en hopelijk drinken we snel een kop koffie, op 1,5 meter, in ons kantoor.