Blog

Hearst Create's favoriete TED Talks over contentmarketing

Maandelijks bieden wij jou een artikel vol inspiratie op het gebied van contentmarketing. Interessante podcasts, boeken, blogs, TED Talks en meer op een rijtje gezet. Handig toch?! Dit zijn onze favoriete TED Talks

Bridging the gap: personalized marketing 

Veel bedrijven kunnen ons online surfgedrag volgen, waardoor online-advertenties vaak helemaal afgestemd worden op onze wensen en behoeften. Maar waar ligt de grens tussen gepersonaliseerde advertenties en privacyschending? Onderzoek wijst uit dat 94% van de marketeers gelooft dat personalisering cruciaal is voor het bereiken van succes. In deze TED Talk vertelt Nicole Martin, marketeer en ondernemer, over de kloof tussen het inzetten van gepersonaliseerde advertenties door marketeers en privacyschending van consumenten. Ze gaat dieper in op hoe en waarom data over individuele personen verzameld en gebruikt worden. 

The magical science of storytelling 

Hoe je hormonen voor je kunt laten werken tijdens storytelling, daar gaat deze interessante TED Talk van presentatie-expert David JP Philips over. Hij legt uit dat je door een verhaal te vertellen een keur aan hormonen zoals endorfine, dopamine en oxytocine kan opwekken bij je toehoorder. Wanneer je een verdrietig verhaal vertelt, zorgt dit ervoor dat het hormoon oxytocine vrijkomt bij de ander. Hierdoor krijgt diegene meer empathie en verbinding met je. Tijdens het vertellen van een grappig verhaal, laat je bij de toehoorder juist de endorfines stromen, waardoor diegene zich relaxt en prettig gaat voelen. Philips’ boodschap luidt dan ook: wat voor gevoelens wil je met je verhaal opwekken? Kies dáár je verhaal op uit. 

The future of branding is personal 

In de huidige gedigitaliseerde wereld – waarin we alles met elkaar kunnen delen – is er een verschuiving te zien in de manier van branding. Tegenwoordig zijn persoonlijke ervaringen erg belangrijk om anderen te inspireren of te overtuigen. Waar vroeger het merk of bedrijf zelf de grootste invloed kon uitoefenen op de consument, staan nu juist invloedrijke individuele personen bovenaan. In sommige gevallen genereert de CEO van een bedrijf een hoger bereik dan het bedrijf zelf op social media. Talaya Waller, personal branding consultant, vertelt in deze TED Talk over deze kracht van personal branding. Zo geeft 92% van de mensen aan een aanbeveling van een individueel persoon eerder te geloven dan wanneer een bedrijf dit doet. 

Success, failure and the drive to keep creating 

Wat is jouw ‘home’? Volgens Elizabeth Gilbert – auteur van het boek EatPray, Love – is dit niet het huis waarin je woont, maar datgene waar je meer van houdt dan van jezelf. In haar geval wint haar onvoorwaardelijke liefde voor schrijven het van haar zelfliefde. Schrijven beschouwt zij dan ook als haar thuis. In deze TED Talk legt ze het verschil uit tussen falen en succes en hoe je door te falen juist soms succesvoller kunt worden. Ze vertelt haar eigen verhaal om dit duidelijk te maken: ntalloze afwijzingen lukte het haar uiteindelijk toch om bestsellerauteur te worden. Haar motto is dat je door moet blijven gaan met wat je het liefste doet. Je keert dus telkens weer terug naar de plek waar jij je het prettigst en veiligst voelt: jouw thuis. Dat is dan ook datgene wat jou succesvol maakt. 

How social media is changing the face of marketing 

De wereld van social media is volop in beweging en groeit nog altijd snel. Door social media kunnen we in contact zijn met mensen aan de andere kant van de wereld. Voor bedrijven is dit een heel groot voordeel. Daarnaast kunnen bedrijven door het gebruik van social media hun doelgroep specificerenIn deze TED Talk legt Theresa Heath-Wareingsocial media en marketing strateeg, vanuit haar perspectief uit hoe social media de betekenis van marketing voorgoed veranderd heeft. Ze legt hierbij de nadruk op de verschuiving in communicatie en bereik. Marketeers zijn niet langer gebonden aan enkel in tekst communiceren. Door de komst van social media zijn er juist veel interactieve communicatiemiddelen beschikbaar, zoals het uitzenden van een live video, die iedereen over de hele wereld kan bekijken. Ook vertelt Theresa vanuit ondernemers’ perspectief over de online advertentiemogelijkheden die social media biedt.  

Neuromarketing knowing why you buy 

Dagelijks worden we blootgesteld aan meer dan 4000 advertenties, die onzowel bewust als onbewust beïnvloeden. Het vormt onze mening over een bepaald merk of kan ons gevoel erover veranderen. Voor het maken van advertenties wordt er veel gebruik gemaakt van neurowetenschap en psychologie. Neuromarketeer Sam Usher deed onderzoek naar de manieren waarop marketeers inspelen op het onderbewuste deel van ons brein. Hij vertelt aan de hand van een Pepsireclame alles over de werking van neuromarketing en de impact daarvan op ons koopgedrag. Met voorbeelden van usabilityonderzoeken vertelt hij wat opvalin deze reclame. Een van de onderzoeken waar Sam het over heeft, is eye-tracking. Dit is een manier om te kunnen meten waar een persoon het meest naar kijktIn de Pepsi-reclame kan hij door deze onderzoeksmethode aantonen dat er geen duidelijke focus in de videoboodschap zit.  

Wil jij niets missen op het gebied van contentmarketing? Volg ons dan op LinkedIn

Ook interessant: